tisdag 7 april 2009

Den stora frågan




Jag sitter längst bak på bussen, en grupp med unga studenter (ca19-20år)står framför mig, och diskutions ämnet är meningen med livet.
Den ena tillkrånglade teorin efter den andra poppade upp, de riktigt njöt av att vara så djupa som möjligt,
Mina tankar började sakta driva iväg, men ämnet stannade kvar i min hjärna, jag hade hört det ofta på sissta tiden.
Bara dagen innan så hade ett inredningsprogram på TV,.... Ja ett inredningsprogram på TV, skratta du bara, det gjorde jag. Jo i alla fall, där pratade man om boken "liftarens guide i gallaxen", där det stå att meningen med livet är nr 48!, Lista ut det om du kan,och vid fikarastbordet satt madammerna och dryftade samma sak även vid fyra andra tillfällen kom ämnet upp, allt innom loppet av 3 dagar.
Jag började undra om detta är ett tecken på att människor börja gå ifrån sina vanligtvis lite ytliga och egobaserade värderingar,och kanske letar efter det äkta och meningsfulla,...MENINGEN MED LIVET!
Bäst som jag satt där och tänkte,och såg mig omkring på kvinnan som tröstar sin dotter,såg tidnings artickeln om att rädda isbjörnarna,hörde flickan som pratade om en man som plågat sina hästar till "konsentrationsläger oigenkännlighet", slog det mig.
Det var ju inget märkvärdigt eller filosofiskt,inte ens djupt.
Det var det mest simpla och självklara, kanske just därför man inte har reflekterat åt det hållet.
Det enkla, och som jag ser det självklara meningen med livet........
ÄR LIVET. Att skapa, värna och skydda ALLT liv, att måna om det som lever och växer,
och som för världen frammåt,är inte det självklart?
Alltså meningen med livet,är livet.

Inga kommentarer: