tisdag 27 maj 2008

Inget utrymme för panik




Är det någon som varit med om en punktering så vet denne att det är inte en sån"piece of cake"som de flesta tror.Man får först och främst vara hemskt glad om den som hade det sisst (med samma bil) fixat däcket,och inte minst lagt tillbaka det.Sen kan man ju vara helt säker på att den som bytte sisst använde bultdragare, så skiten sitter som fastsvettsad.Ja det förutsätter också att ett fälgkors finns med ,så det inte var,....OOOps det glömde jag visst.Men det hoppas man ju att ett sådant finns med. Å så var det domkraften ,...en mycket knepig histora av metall och ack så svår att hitta ibland(att det finns så många skrymslen på en bil?!
Så det kan alltså bli en riktig utmaning, tänk er då samma cenario med en LASTBIL!!!!!!!!
Jag kan tala om för er, att det kan lägga 10 år till ens ålder.
Hade varit och hämtat fönster som vi kommit över billigt(100:-/st med karm och allt) lastat dem i lastbilen och skulle just åka iväg, vidare till torpet.Det var faktiskt lite kyligt så här sent på eftermiddagen,så jag längtade efter att komma in i stugvärmen och få lite mat i mig.En blick på det bakre däcket talade om att "här skall det inte åkas nån stans på ett BRA tag. Från att ha varit jätte nöjd med min dag,sjönk modet i bröstet och förvandlades till missmod.
Däcket såg ut som en pajad suflé,och bilen hade blivit deprimerande låg på vänster bakdel, hjälplösheten spred sig i hela kroppen,speciell som jag såg att solen började dala betänkligt.
Detta var inget jobb som lät sig göras i mörker,här gällde det att tänka snabbt.
Först visste vi inte var och om det fanns ett däck,men i stället för att leta planlöst, då vi som sagt inte hade obegränsat med tid,så tog chaffören och ringde en person som borde veta allt om denna lastbil."Jodå det skulle finnas allt vi behövde för denna insident"
Sagt och gjort operation hitta däcket startade,det började krypas runt och under bilen,och där..... bakom registrerings-skylten,.....där satt det .
Bök, slit, skruvandeoch till sisst bändande,så lossnade till sisst däcket med gemensamma krafter och insatser. Så var däcket uttaget,nästa punkt på listan DOMKRAFTEN.
Letande, rivande, slitande lyfta på säten kolla i lastutrymmet(med tanke på att det var last i så förstår ni att det inte var så lätt att komma åt).Plötsligt av en ingivelse lyftes det på mattan på passagerarsidan, och där under en lucka låg domkraften OCH ett fälgkors,i och för sig det ynkligaste jag sett(till en lastbil alltså!!!) men ändå vi hittade det.
ÄNTLIGEN !!!...så var det dags för bultarna, och nu skulle vi snart vara på väg.
Bilen var upppumpad på domkraften,och nu skulle vi bara skruva loss bultarna!!.....BARA skruva loss bultarna. HA!
Dom satt som om de varit uthuggna i sten,blicken flackade över gården och föll på ett gammalt metallrör,hävstångseffekten yea!Det här skulle nog gå vägen i alla fall,
Min blick föll på kvinnan som sålt fönstren till mig,hon hade varit distansierad redan från början och nu började hon se rent desperat ut,Som om hon tänkte"Skall jag ALDRIG bli av med dessa människor. Så tänk er hennes min, när bulltarna inte rörde sig trotts att vi trätt röret på fälgkorset och nästan stod och hoppade på det,det enda som hände var att fälgkorset såg ut att kunna gå sönder,allt liksom bågnade.Situationen såg mörk ut.
Då fick jag en ide ,ganska logisk och jag retade mig på att det inte fallit mig in tidigare.
Jag vände mig till kvinnan,:-Har du möjligtvis en hammare? Hon såg ut som om hon trodde jag skulle ha den till att knacka ner henne med, varför jag förtydligade,:-Om man tar en chiftnyckel om bullten så kan man använda hammaren att knacka loss bulten med,det brukar funka!
Hon hämtade hammaren,vi satte i gång och det satt HÅRT,men till slut hade alla bulltarna lossat,AV med däcket .På med det"nya" och på med bulltarna igen!
VOILA!!!! Det var KLART!!!!!!! Jag har aldrig varit så glad över att komma ifrån en plats i hela mitt liv,Men jag tror kvinnan var gladare än vi var när hon blev av med oss. Tror ni det var gott att komma in i värmen på pizzerian i Jungskile,och få lite käk i sig ?!!
Går nästan inte att beskriva med ord.Men slutet gott allting gott. L

2 kommentarer:

mr. kolumnen sa...

Det är minst sagt försmädligt med punkteringar, varför jag sett till att aldrig råka ut för en… ja det var en sanning med modifikation, för på en buss jag körde smällde det rejält en gång, men då slipper man ju byta själv, skulle vilja se er domkraft och fälgkors fixa det, hahahaha

antibimbocompaniet sa...

Det var en last bil och det var 10 ggr så jobbigt men det gick