fredag 15 juni 2007

Goda "grannar"i blöta stunder



Den luttrade ägaren till restaurangeni mitt hus (närmare bestämt under min balkong) skulle ha en eloge för det änglalika tålamod och förståelse , som han visar. Med tanke på det inte så stilla regnfall som kommer från min ballkong, när jag utfodrar mina gröna vänner.
Jag tror att det som hände en sommarkväll för ett år sedan, har gjort honom till en härdad man. Jag hade som mången gång förut gått ut på balkongen och serverade en välbehövlig dosör av vatten till de törstande "små"raringarna. Helt i min linje att inte dränka min omvärld i "gatuplan", hade jag ställt en hink under blomlådan ,för att fånga upp det vatten som äventyligt försökte smita. Medan jag höll på med min utskänkning, smet plötslitg och obemärkt min nu 20 åriga katt ut på ballkongen, och fick plötsligt för sig att förära mig med lite ömhetsbetygelser på det att hon börjar stryka sig kring mina ben. Jag blev helt överrumplad och tog ett snabbt steg bakåt, för att inte trampa på henne, och känner något stöta emot mitt ben för att sedan falla bakåt. Jag stod helt stilla i vad som känndes en evighet ,hörde dunsen, sedan ljudet av(vad som visade sig vara en FULL hink)vatten ,MYCKET vatten som forsade över balkong-golvet och ner mot trottoaren, eller rättare sagt uteserveringen som han påpassligt utökat och ställt ett par bord under min ballkong.
Mannen hade väntat i 45 min på att få sin gryta med lam,vitlök tomat och chilli och skulle just (med förväntan) hugga in på härligheten.
SPLASCHHHH!!! Jag hörde ett avgrundsvrål som fick mig att slänga mig ner på golvet.
ALDRIG att jag skulle visa mig för någon igen .Svordommarna osade där nere och jag insåg till slut att det var nog bäst att ringa ner jag hörde beklagan och mummel nerifrån och så blev det plötsligt underligt tysst.
Han(ägaren) kom till telefon och jag tog ett djupt andetagn,jag bad om ursäkt och hasplade ur mig massor av förlåt på minst fyra språk, då jag i mitt paniska tillstånd hade glömt att han pratar både Svenska och Norska.
Hans lugna stämma tystade mig när han helt stillsamt lät medela att
"De e helt hyggeli alltså" m.a.o. ingen panik.
:Du måste ju ha rätt att vattna ,jag får skylla mig själv som sätter borden där.
Resten försvann i en underbar känsla av lättnad, han förklarade att han gett kunden ny och bättre mat +att restaurangen bjöd på vinet till maten. även jag blev sedemera bjuden på vin när jag kom ner , för"det obehag jag upplevt när jag hällde en hel hink vatten över hans kund" FATTA! det är inte klokt va den mannen är förstående.
Ibland ska man ha tur, eller hur?!!

2 kommentarer:

mr. kolumnen sa...

Du har förjäkla roligt sätt att skriva på. Jag har hört denna historia förr men den var än roligare i skriftlig variant. Keep on the good work

BTW, jag åker till Sverige den 14 juli

antibimbocompaniet sa...

KUL! KUL!KUL!..JÄTTEKUL!