fredag 25 maj 2007

Ett tokroligt farväl av Gnyttebo


I dessa dar förekommer det en frenetisk aktivitet i mitt liv.(förklaring) Mitt gamla sommar ställe sen 10år tillbaka skall rivas och en fyrfilig väg skall läggas precis över mitt hus och tomten jag vårdat och planterat på som en galning. Följd därav är att alla(och jag menar ALLA) växter som jag petat ner i den där myllan skall upp ur jorden,förpackas i för sig anpassade påsar eller säckar och flyttas till mitt nya sommar ställe.Behövs det tilläggas att det är ett j-a slavarbete,

och jag kommer bli så glad när det är över.

Jag har ett par rätt så pikanta minnen från det gamla stället:

Eftersom det förekom lite småstölder på tomten,trädgårdsprydnader,plaststolar,utanpåkrukor m.m. Tänkte jag att"ett staket är ju modellen, det håller folk på utsidan och det är i varge fall inte så lätt att släpa med sig grejor från tomten".

Vi skaffade staketnät träpålar,och satte igång .

Det var slitigt och svettigt och det hamrades i både träpålar och på fingrar, myggorna stacks och festingar"hakade på", ryggen blev mör och armarna värkte, men till sisst stod det där,och jag var mycket stolt.

Det sattes upp för att man inte skulle stjäla ifrån min trädgård, så var tanken.....................

så vad f.........n tror ni att jag blev bestulen på då?...........

Det jävla staketet, ursäkta mitt språk , det är ju så man kan bli katatonisk för mindre.

Säg sen inte att människor inte är taskiga innerst inne, och att alla är goda i grunden.Eller hur....!

Ett annat är den ordentliga Gardin tjuven;.....en modern variant av guldlock och de tre björnarna.........

Jag hade istort sätt alldeles nyligen blivit stolt"ägare" till mitt lilla torp ,rött med vita knutar med rosor och klängHortensia längs väggarna, vad kan man mera önska sig.

Tills jag började få besök när jag inte var där ,dörren stod öppen och låset var avklippt(vem) någon hade druckit öl,(vem) någon sovit i soffan och(vem) någon hade läst lite tidningar,mystiskt tyckte jag. Men det märkligaste var att ökburkar, glas och askfat var ställt på diskbänken,tidningarna låg i en snygg hög på bordet, soffan var tillsnyggad med tillvikta filtar och kudde. Men det lustigaste i situationen var att denne någon hade stulit mina SPETSGARDINER(antagligen vek han/hon ihop dem noga) och SATTE UPP GARDINSTÄNGERNA EFTER SIG. Ja det är ju beklagligt när inbrotttjuvarna har bättre känsla för ordning, än min sambo hade. Dom skulle nog kunna lära honom ett och annat i det området, skulle jag tro.

Nåväl efter nätter med skogsmonster,Kattjakt i natten ,spindelrädda arbetskamrater som kommer uthoppandes från utedasset met brallerna vid fotknölarna,grannar med överskott av energi som sätter dig i arbete(och sig själva) med fönster puts och golvskurande , när du är bakis efter en fest och helst vill ligga i hängmattan och chilla.Cyckelture som sluta i diket och grillfester,kräftskivor som hållit på till soluppgången ,och alla vänner.

Nu är det en era som går i graven, och känslan är både glädje över det nya stället och sorg och saknad efter det som varit, men "what ewer" man skall se uppåt och frammåt eller hur, så

HERE I GO.

2 kommentarer:

kolumnen sa...

Nog är vi många som har fiiiina minnen från ditt sommarställe

antibimbocompaniet sa...

Tackar för det,det har varit många kul fester,och sammankomster.