måndag 2 november 2009

Våldet innom oss?




Efter att ha läst några artiklar om vad "VI" (enligt dem som forskar i ämnet ) människor är kapabla till våldsmässigt, så måste jag få lufta MIN åsikt i denna debatt. Att skylla på att"Jag sköt min dotter, för att jag inte såg någon annan utväg"eller"Jag kännde mig så pressad och trängd att jag slog in hans huvud med ett stålrör"samt"Jag kunde inte vägra sparka honom för det gjorde ALLA i gänget"......är
BULLSHIT!!!!!!
Det finns alltid en vettig väg att lösa konflikter på. Men det är så klart, vill man göra det lätt för sig, och det verkar som de flesta gör det. SÅ slå bara för fan,!!!
det visar verkligen var du står i evolutionen.
Jag trodde vi hade lämnat apstadiet bakom oss (se CHIMPANSBETEÈNDE) och kunde bete´oss civilisetat.
Men jag har tydligen misstagit mig totalt.
Att som en lynchmobb atakera en människa, slå sparka eller våldta, visar ett retro beteénde, d.v.s. att tillbakabildas mentalt och av-väklas som tänkande individ, och gå tillbaka till ett mentalt djurbeteénde, som mer passar in på Hyenor, chimpanser m.m. .
Om dessa individer tror att de kan skylla på kultur och heder, misstar de sig totalt det finns inget kulturellt eller hedervärt i att skada en annan människa.
Ta sen de som väljer ut ett "offer"och på det vidrigaste sätt rånar och misshandlar ensamma kvinnor, svaga och utlämnade, samt åldringar.
Det finns ingen mentalt frisk person eller människa med det minsta lilla rättspatos, som inte föraktar och tar avstånd från ett sånt beteénde.
Jag har själv varit utsat för överfall, och kan tyckas vilja ge igen, men trots det så valde jag att inte använda mer än vad som behövdes för att komma undan.
Så jag undrar, finns detta inom oss ALLA, eller är det bara så att vissa VÄLJER att befinna sig i den lägre skalan i evolutionen?
Frågan står öppen................

4 kommentarer:

mr. kolumnen sa...

Våld finns inom alla. Det är vetenskapligt bevisat. Titta på Vetenkapens värld (tiilgänglig tom 9/11) på: http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

antibimbocompaniet sa...

Ja, tendenser till det, det kan jag köpa. Men att rått ge sig hän åt det, är i mina ögon, att inte ens försöka utöva LITE självkontroll. Saker händer inte bara,du låter det hända.
En människa är inget rö för vinden. Det är beslut som gör att vi tar av till höger eller vänster.
Jag säger inte att vi kan påverka allt, men ganska mycket, som tex "skall jag slå ner den här människan", det kan vi påverka.

mr. kolumnen sa...

Än en gång, se programmet antingen på TV-reprisen på lördag förmiddag eller på ovanstående länk innan du gör tvärsäkra uttalanden. Det är en sak hur man önskar att världen såg ut, en annan hur den de facto ser ut

antibimbocompaniet sa...

Som jag sa man kan inte va överens om allt